Reacties

De Schrijfcarrousel® werkt.

 

'De Schrijfcarrousel is een goudmijntje voor mijn trainingen.' Dat schreef Anne Hofstede nadat ze een workshop had gevolgd. Hieronder staan meer reacties van mensen die een Schrijfcarrousel-workshop volgden.

 

Gemiddelde evaluatiescore: 8,9.

 

 


 

 

Reacties van collega's

 

 

 

  • 'Creatieve train-de-trainer voor schrijftrainers. Waarschijnlijk uniek in Nederland en Vlaanderen.' (Aartjan van Erkel, www.schrijvenvoorinternet.nl)

 

  • 'De Schrijfcarrousel-kaartenset is een goudmijntje voor mijn trainingen!' (Anne Hofstede, Gemeente Amsterdam)

 

 

  • 'Naar huis met didactische trucs en een set met concrete, gerichte opdrachten. Kan ik wat mee.' (Birgit Reizevoort, Freeman. Copy | Communication)

 

  • Freerk Teunissen signaleert drie problemen in het schrijfonderwijs: We weten niet wat werkt in het schrijfonderwijs, schrijfonderwijs wordt gegeven door mensen die weinig of geen schrijfervaring hebben en studenten zijn ongemotiveerd. Freerk zet de wereld op zijn kop in zijn workshop. Hij verrast met zijn humoristische toelichting, prikkelende stellingen en originele opdrachten. Zijn Schrijfcarrousel (een set met inspirerende kaarten) blijkt een krachtig instrument bij het leren geven van feedback. Iedereen ging speels en creatief aan de slag. Het resultaat was een verzameling krachtige feedback. En ik heb gelachen! (Rob van de Sande, Lopon2)

 

  • 'Zinvolle, leuke middag met voorbeelden en ideeën die direct toepasbaar zijn.' (Marja Hoebink, Hogeschool Rotterdam)

 

 

 

  • 'Een zeer informatieve en gezellige middag, vol met ideeën die ik direct kan toepassen.' (Aleid van de Vooren-Fokma, Hogeschool van Amsterdam)

 

  • 'De Schrijfcarrousel sluit naadloos aan op mijn devies: mens, durf te schrijven!' (Eva Smitt, Quibble)

 

  • 'Nuttig en inspirerend.' (Ina van der Werff, Gymnasium Haganum)

 

  • 'Prettig confronterende wijze van met elkaar bezig zijn met de lesstof. Dit beklijft!' (Andrea van Aken, NVO2)

 

  • 'Inspirerend. Breed toepasbaar.' (Truus Doekes, Trinitascollege)

 

  • 'Even anders tegen je eigen trainingen aankijken. Concrete voorbeelden en nieuwe ideeën. Inspirerend!' (Elisabeth Brand, de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen)

 

  • 'Kennisdeling en samenwerking en zo tot geweldige ideeën komen die meteen inzetbaar zijn.' (Miriam Micuda, Vodafone)

 

  • 'Door de Schrijfcarrousel ga je niet alleen maar nadenken over je eigen schrijfstijl en schrijfvoorkeuren, maar word je ook geïnspireerd om leerlingen op een actieve manier met taal te laten werken.' (Wilco Kalff, IMC Weekendschool)

 

  • 'Praktisch, motiverend en gelijk toe te passen. Een goede slogan in 20 minuten tevoorschijn toveren... compliment.' (Marlous Stout, IMC Weekendschool)

 

  • 'Inspirerende workshop. Het kan dus toch... aantrekkelijk schrijfonderwijs op hbo-niveau. (Ceciel van Dongen, de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen)

 

  • 'Inspirerende workshop. Inzicht in eigen kwaliteit en schrijfvaardigheid.' (Jotte Hof, IMC Weekendschool)

 

  • 'Wat een fijne trainer: inspirerend, snel, slim en verbaal prettig. Het bijzondere van de Schrijfcarrousel is dat je samen aan hetzelfde doel werkt, maar dat helemaal zelf mag ervaren. (Diane Petronilia, IMC Weekendschool)

 

  • 'De Schrijfcarrousel verenigt leuk en nuttig.' (Erik Jan Sint, De Haagse Hogeschool)

 

  • 'Relaxte workshop biedt zinvolle reflectie op eigen lespraktijk.' (Willy Bervoets, De Haagse Hogeschool)

 

 

  • 'Een praktische, inspirerende training! De methode met de kaarten kun je zelf ook gebruiken in schrijftrainingen die je geeft.' (Joanneke Halbertsma)

 

  • 'Dynamische training. Goede afwisseling tussen luisteren, leren en doen. Mijn eindgevoel: schrijven kun je leren en is niet alleen talent.' (Lise ten Holder, IMC Weekendschool)

 

  • 'De Schrijfcarrousel helpt je buiten de gebaande paden te denken en je teksten frisser en helderder te maken.' (Annemarie van den Brink, Annemarie van den Brink)

 

  • 'Alsof ik op de kermis was; een kaleidoscopische workshop. Heel goed voor je taalcreativiteit.' (Maryancka van Peet, Provincie Groningen)

 

  • 'Inspirerend voor een doorgewinterde docent die nieuwe dingen wil leren.' (Annelize van Dijk)

 

  • 'Een inspirerende workshop, zelfs als schrijven een drempel is!' (Annelieke Mak, Praktijk Bloemen)

 

 

  • 'Heerlijk om met vakgenoten een middagje met taal en tekst bezig te zijn. De Schrijfcarrousel is speels en effectief.' (Trea Scholten, Lef met letters

 

  • 'Goed initiatief! Een leuke en leerzame manier om beter te gaan schrijven.' (Maaike Vroom, NIOW)

 

 

 

  • 'Een heel nuttige en interessante training om met de Schrijfcarrousel te leren werken!' (Emily Palmer, Taalzeker)

 

  • 'Heel leuke workshop. Prima balans tussen theorie en praktijk. Ik ga de Schrijfcarrousel zeker gebruiken.' (Olga Leever, De schone schrijfster)

 

 

 

  • 'De paskamer in een taalwinkel.' (Bram van der Wurff)

 

  • 'De Schrijfcarrousel bewijst dat schrijven geen eenzame bezigheid is. Teksten verbeteren als je er samen aan werkt.' (Marja Foppema, Van Horen & Zeggen)

 

 

 

  • 'De oefeningen zijn uitdagend, leerzaam en zetten je meteen aan het werk. Lekker praktisch!' (Maria Neele, Kiezel Communicatie)

 

  • 'Ik kan niet wachten tot ik mijn eerste Schrijfcarrousel-training kan gaan geven. Enorm inspirerend!' (Yolan Witterholt, journalist en docent aan de School voor Journalistiek te Utrecht)

 

  • 'Wat een mooi en goed uitgedacht concept. Dit moet elke trainer in zijn tas hebben.' (Maaike Severijnen, journalist en trainer bij Helikon)

 

  • 'Leuk en verfrissend! De Schrijfcarrousel helpt beginnende en doorgewinterde schrijvers om hun teksten te verbeteren op een speelse manier.' (Michelle van Waveren, senior communicatieadviseur bij Sabel Communicatie)

 

  • 'De Schrijfcarrousel helpt om je eigen valkuilen, maar ook je sterke kanten als schrijver te ontdekken.' (Tineke van Kooten, opleidingsadviseur Radio Nederland Wereldomroep)

 

  • 'Wat een leerzame, inspirerende, creatieve opdrachten. Op veel taalonderdelen geven ze leuke en didactische ideeën!' (Mirjam van Dijk, ROC Landstede)

 

  • 'Bij de Schrijfcarrousel kan de 'goeroe' thuisblijven. Dat vind ik een verademing. Geen docent die met zijn tas vol schrijftrucs voor het publiek gaat staan, maar een methode die de creativiteit juist bij de cursisten zelf prikkelt en hun ervaring gebruikt en verbindt. De Schrijfcarrousel is een mooi voorbeeld van learning by doing. Omdat je in de Schrijfcarrousel aan het werk wordt gezet is het leereffect duurzamer.' (Martijn van Tol, stichting Initiatief Narratieve Journalistiek Nederland)

 

  • 'Genoten van een bruisende, creatieve middag.' (Marrie Rietveld, de Twist)

 

  • 'Ik vind schrijven gewoonlijk lastig en ik beleef er weinig plezier aan. Maar de Schrijfcarrousel was erg leuk en ik heb in korte tijd veel geleerd. De combinatie van zelf aan het werk gaan en de interactie met de andere deelnemers maakte het voor mij effectief. Op deze manier wordt leren een spel: met verrassingen (welke kaart krijg ik) en interactie (jij hebt andere oplossingen dan ik).' (Jolanda Hovinga, trainer, Symbiose Training)

 

  • Natuurlijk is de Schrijfcarrousel een gedegen training, maar zelfs een snelle scan levert al veel nuttige aha op.' (Meindert Rudolphi, trainer, Rudolphi Training)

 

  • 'Ik ben wel gegrepen door de Schrijfcarrousel. Vooral het interactieve eraan. Alle deelnemers, of het nou trainers zijn of leraren Nederlands of cursisten, worden vrolijk uitgenodigd om een bijdrage aan de Schrijfcarrousel te leveren. Op alle niveaus. En dat je het voor alle soorten teksten kunt gebruiken, spreekt me erg aan. Van vacatureteksten tot krantenartikelen.' (Alexander Hilberts, account director, Werkenbijhoreca)

 

  • 'De Schrijfcarrousel heeft mijn trainingen verrijkt en vooral... nog uitdagender gemaakt.' (Toine Kamphuis, journalist, copywriter en docent communicatieve vaardigheden, Txtra)

 

  • 'Op verrassende wijze kreeg ik door de opdrachten uit de Schrijfcarrousel® nieuwe inzichten voor het schrijven van onze webteksten en offertes. Ik ben zeer geïnspireerd door Freerk zijn enthousiasme en no-nonsens aanpak en de dynamiek die er ontstaat in de uitwisseling met de groep. Ik ben de volgende dag direct aan de slag gegaan met mijn collega's en we hebben de Schrijfcarrousel® gebruikt om eens goed naar onze teksten te kijken. Bedankt!' (Carlijn Hoogeveen, manager Learnit Trainingen)

 

  • 'Ik heb de Schrijfcarrousel® laatst ingezet. De studenten hadden aangegeven naar hun reflectieverslagen te willen kijken en een van de studenten had haar tekst ter beschikking gesteld. Alle studenten hadden de korte tekst (van 1 A4) vantevoren gelezen. We hebben kaarten getrokken en zijn individueel aan de slag gegaan. Vervolgens heeft iedereen de verbeteringen die uit de verschillende opdrachten kwamen, besproken. In totaal hebben we er 40 minuten aan besteed en iedereen was razend enthousiast. De studente die haar tekst ter beschikking had gesteld was ons na afloop erg dankbaar. Er waren vele eye-openers, ontdekkingen, goede woorden en we vonden allemaal dat de tekst veel beter was geworden, krachtiger, meer to the point, beter verwoord, duidelijker. Ik heb met de studenten afgesproken dat we op verzoek vaker een half uur besteden aan de Schrijfcarrousel®.' (Lilian Coenen, docent en trainer, Hogeschool Utrecht)

 

  • 'Ik heb het werken met de Schrijfcarrousel® als inspirerend en effectief ervaren. Op een speelse manier ga je aan het werk met teksten vanuit verschillende perspectieven en opdrachten. Het gegeven dat geen enkel perspectief 'fout' is, werkt stimulerend. De manier waarop je bij sommige kleuren  gevraagd wordt (taal- en spel)fouten op te sporen is uitnodigend doordat er een heldere instructie bij zit en er geen oordeel over je eigen taalvaardigheid in zit. Ik zie voor dit spel veel mogelijkheden in het onderwijs, zowel voor docenten onderling als voor hun werk met leerlingen en studenten. Het lijkt merkwaardig maar dit spel is op meerdere niveaus te gebruiken: het is zowel geschikt voor leerlingen en studenten als voor docenten onderling. Het is gechikt voor voortgezet en hoger onderwijs. Het is ook voor meerdere doeleinden in te zetten: als schrijftrainingsmiddel en als hulpmiddel om je te verplaatsen in andermans perspectief. Ook professionals die beleidsstukken of cliëntrapportages moeten maken kunnen hier veel plezier aan beleven.' (Paul Oomen, interim-manager en trainer, Bureau Paul Oomen)

 

  • Het is een feestje! Door de beperkte tijd kun je niet eindeloos voor je uitstaren tot die ene sublieme beginzin je te binnen schiet, je moet dóór. Voordeel van zo’n losse aanpak is dat je veel eerder geneigd bent om ‘buiten de lijntjes’ te schrijven. Je schrijft jezelf letterlijk los. (...) De aanwezige tekstnetters waren enthousiast. Het spel is een goed middel om spelenderwijs met taal aan de slag te gaan. Dat kan alleen, maar ook in een klas of intervisiegroep. (Judith van der Stelt, Tekstnet)

 

Een reactie toevoegen

Wil je jouw ervaring delen? Je reactie waarderen we zeer. Stuur een e-mail naar info@schoolvoorschrijftraining.nl. Alvast bedankt.